BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~MAHKARPESONA~

Monday, October 11, 2010

SAMBAL TOMATO SENGKEK...

display je.....

Aktiviti kat umah dan bilik hampir sama je..MEMASAK...minat gak masak tp kdg2 muak bila kita sendiri yang makan. Sbtulah mak penah kata "bila kita msk kita dh rs kekenyanganya" aku xpun..slgi msk, lgi itulah aku melantak..ahhahhah...
Nak dijadikan story, dlam kegawatan kewangan dan masa, aku secara xlangsung telah masak satu sambal yg mana menjadi 'favarot' romate aku skang. Serta nak dijadikan cita, sambal tu kena ada tiap2 hari time kter owng nak makan...hahhaha..kdg2 bengang gak aku sbb kena masak benda yg sama tok tiap2 hari. Bagi mngatasi mslh tersebut...hahhaha...aku msk banyak2 then simpan dan bila nk mkn g panaskan je..ahahha..ala2 emak meninggalkan anak di rumah...ambek mkn lah benor2..he...
Romate aku kata kalo hr2 mkn sambal ko nie pun aku sanggup..hahha...begitu taksubnya 'beliau' dgn sambal aku..hahha..sian gak tgk romate aku nie..berselera dier makan sambal tu..syg punya pasal aku msk kan lah walaupun dlam ati aku xiklas...(jahat!!)...

JOM kita share:
SAMBAL TOMATO SENGKEK...(aku reka sendiri)

Bahan-bahan:

3 biji tomato
2 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
ikan bilis/udang/petai
Cili kering/cili paste
belacan
garam
gula
serbuk perasa.

Cara membuatnya:

#kisar atau cincang(bwg merah/putih/tomato).
#goreng stgh msk(ikan bilis) dan asingkan.
#tumiskan bwg merah dan putih,mskkan belacan dan paste cili serta tomato,gaul shingga msk.
#setelah msak, masukkan ikan bilis yg telah digoreng,serta bahan2 perasa mengikut selera anda.

2 comments:

Anonymous said...

mah. ajinomoto tak bubuh ke mah????? :p

RaHmAhAkAR... said...

ajinomoto tu serbuk perasalah..hehhe..
xlh sbb sbb ajinamoto xtaja blog aku..hahhahah