BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~MAHKARPESONA~

Wednesday, July 28, 2010

PURDAH


PURDAH.....dalam kata lain salah satu dari tudung yang digunakan oleh kaum wanita untuk menutup aurat. Kekuatan dan keberanian perlu ada dalam pemakaian nya. Adakah rahsianya sebuah wajah itu juga menunjukan betapa sucinya seorang yang memakainya???? jika berbicara tentang hati, jika berbicara tentang jiwa dan keinginan. Mereka juga manusia.. Keinginan segalanya.. sama seperti insan lain.

Aku bukan pemakai purdah...namun di depan mataku banyak insan2 yang berpurdah. dikenali...xdikenali namun mereka tetap menjadi perhatian ramai.

Sepanjang aku 'mengaji' di USM.. buat pertama kalinya aku bertemu dengan seorang wanita yang memakai purdah... bukan apa..dulu kerajaan telah mengharamkan pengunaan purnah dalam urusan kerajaan...maksudnya melanjutkan pelajaran, pegawai kerajaan dan berkaitan dengan urusan rasmi. Bukan lah kerajaan nie dayus, kejam namun ia ingin mengelak spikulasi luar mengenai pengunaan dan wujudnya pengkelasan golongan di malaysia.

Balik kat minah tadi.... kwan2 aku amat etruja dengan minah purdah nie.. sbbnya dia selalu bergerak solo.. dan susah nak dijadikan kawan....aku pernah tergerak ati suatu hari aku nak tegur dier.. adakah tercapai?? entahlah..mungkin ya. atau x??? so biarlah..

Hr nie aku bru tau yang rupa2nya minah purdah tu minah ARAB... lah yeke??? so..agak kecewalah di mata aku..sbb ingatkan dier nie Malaysiana.. erm... yelah kalo pakai purdah kompom xpat ambek kos mcm aku nie.. bukan apa.. kos aku membawa diri kita berdepan dengan masyarakat dan golongan muda.... persoalan akan timbul... Di mana suatu hari nanti satu persoalan besar akn timbul..so..susahlah...

0 comments: