BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~MAHKARPESONA~

Sunday, September 7, 2008

PEnAnTiAN........RAMADAHAN######......


Ramadhan kian berlalu.....dan secara tidak langsungnya syawal semakin menjelang......perasaan dan naluri hati aku semakin melonjak2 ingin balik ke tanah air ku..... kedengaran suara emak dan ayah,telatah adik-adik yang aku sayangi...art n wan.....dan kelibat along, ateh dan abang dalam ingatan aku....bagi aku semuanya akan ku rasai tak lama lagi.....
ketika berjauhan seperti ini,mereka adalah harta yang paling aku rindui.....malahan lebih dari segala2nya.....
Perasaan ku ini turut dirasai oleh rakan2 yang lain....
namun bagi aku,setiap hari yang berlalu aku lalui dengan rasa bersabar walaupun kadangkalanya membuatkan hati ku gundah....dan bergoyah.......
Namun sebagai seorang perantau dan pelajar...aku jajahi jua hati ku untuk mencapai matlamat ku.....
bila puasa pertama bermula.........sudah membuatkan aku berfikir pada puasa yang
ke-25....kerana pada hari itu aku kan kembali ke tanah air ku untuk merasai kembali rasanya berpuasa di tanah air sendiri.........
Tahun lepas.....aku kembali ke miri....pada malam raya.....aku langsung tidak berpeluang merasai peluang utk berbuka seawal jam 6 ptg....
Di sini jam 7 ptg baru terasa nikmatnya kedatangan saat berbuka.......
di sini.... sudah lama aku tidak mendengar perkataan 'sungkei' segalanya di gantikan dengan perkataan berbuka....hehehheeheh....namun itulah lumrah kehidupan......setiap tempat mempunyai bentuk dan cara tersendiri.....itulah lumrah dan realiti......
Pada saat ini membuatkan aku terfikir2...bagaimana keadaan adik2 ketika bulan ramadhan ini dijalankan......
rindu sangat nak makan bubur pedas......kari ikan tongkol emak....kari ayam mak....sayur paku pakis masak tumin belacan.....sayur kemiding.....kulat sawit....makanan inilah yang sukar aku perolehi di sini...bukan nak cakap makanan kat sini tak sedap.....segala2nya tak sesedap dan bermakna seperti di rumah.....apa yang ada di rumah makna dan penghayatannya berlainan... juadah kat sini...semuanya dari bazaar ramadhan dan semua selera semenanjung.....
kadang kala membuatkan aku muak dan igin beralih ke benda yang aku rindui.....namun semuanya tak da di sini......
tak apalah mungkin aku blh merasainya di miri nanti.....
niat hati teringin sangat nak balik ke ladang(tempat ayah keja) aku tak rasa mak boleh ambik ku kat airport seperti selalunya.....sbb ayah masih sibok bekerja ketika ini....
kalau ada masa ingatnya nak buat plan balik ke ladanglah....lagipun time cuti hari tu aku
langsung tak balik pun....(maaf kat mak sbb buat mak tertunggu2) insyallah kalo ada masa nanti balik ladang.....nak gak jengok kawan2 mak.....lagipun mak ada cakap semua kawan2 mak tertanya2 pasal aku.....org masih mengingati kita dan tak salah untuk kita mengingati mereka kembali.....huhuhuhuhu.......lagipun tak rugi bagi kita melakukan kebaikan.....hal ini akan membentukkan perspektif baik utk diri kita.....:)
#pesan:tak sabar nak balik...MIRI tunggu kedatanganku...INSYALLAH....




1 comments:

[tErOmPaH bIrU] said...

yahhh... Along pun sik sabar2 nunggu ko balit Miri tok.. Along dah ambik cuti sampei hari ko balit ke Penang gik 07hb...

Macam2 benda nak dipolah pakei raya.. sedia jak ;p